אנדוניס וארדיס-מבחר שירים

אנדוניס וארדיס  (Αντώνης Βαρδής, 1948-2014) היה מלחין וזמר אהוב, שבמשך ארבעה עשורים, משנות ה70 עד ה2000 יצר קרוב ל500 שירים פופולאריים.

הוא נולד במוסחאטו למשפחה ענייה  וכבר בילדותו מופיע כ"ילד פלא" במועדונים לצידם של ציצאניס, פאפאיואנו וחיוטיס.השלטונות משיתים קנס כבד על אביו העני בגלל העסקת בנו הקטין,אבל חיידק הבמה נדלק בילד והוא מרגיש שזה ייעודו בחיים.

לבית ספר תיכון הוא לא הולך, ובגיל 15 הוא עולה על אוניה, להיות ספן, כמו אביו.חיי הים לא בשבילו, אבל מאחת ההפלגות הוא מביא גיטרה. עם עוד כמה חברים הוא מקים להקה ששרה שירים מערביים, והוא, הסולן, מופיע בשם "טוני וארדי".

כשהוא בצבא  בראשית שנות ה70 , מגלה אותו המלחין דימוס מוציס ומצרף אותו למופע במועדון עם מנוליס מיציאס ודימיטרה גאלאני, תוך שהוא דואג לו ל"פס" יומי מהצבא.זה היה הכסף המשמעותי הראשון שהרוויח.

הוא מתחיל לכתוב שירים, וב1976 יוצא אלבומו הראשון שהוא כישלון חרוץ. אבל הוא לא מוותר וכותב שירים לזמרים צעירים ובולטים, כמו דאלאראס, ואסיליס פאפאקונסטנדינו ודימיטרה גאלאני. נפתח את הפלייליסט שלנו בשניים מהם:

1."תחת סוכת הגפנים"  – 1978 -Κάτω απ΄ την κληματαριά מילים: אנדריאס אנגלאקיס- שר: יורגוס דאלאראס.   "תחת סוכנת הגפנים, כמה אני מתגעגע אליך מולדת/כמה הרבה פלאים לא ראיתי מתחת לשמשך/ את עלים של מפרץ ריחניים, שושנה של המון עלי כותרת/ את הטבעת אותי בתוך הזרם וכיסית אותי בדם/…"

2."האוניות הפליגו"– – Φεύγουν καράβια   מילים:פאנוס פאלאראס -שר: ואסיליס פאפאקונסטנדינו.

את קפיצת הדרך המשמעותית עושה וארדיס כשמלחין לחאריס אלכסיו אלבום שלם, "עולה השחר" (Ξημερώνει 1980). הוא נכנס להלחנה באי ביטחון ביכולתו להצליח, כשהוא צריך להיכנס לנעליו של מנוס לואיזוס שהלחין לחארולה אלבום גדול. אבל האלבום מצליח וכמה משיריו, וביניהם שיר הנושא הופכים ללהיטים.

3."עולה השחר"- Ξημερώνει  מילים: חאריס אלכסיו "לפנות בוקר ואני מסתובבת ברחובות/ גם אם עולה השחר/ האור לא הגיע לכאן/איפה אתה/ אילו זרועות הוליכו אותך למיטה/אילו שירים הרדימו אותך/ "

 4."נטשת אותי כמו עיר שנבזזה"      Μ΄ άφησες σαν πόλη מילים:סאראנדיס אליביזאטוס

5. "אני עוזב" Φεύγω – השיר הראשון שאנדוניס וארדיס כתב לו גם את המילים: "פעם נהגתי לרקום חלומות בכל יום/ עכשיו הדרך שלי לא הולכת רחוק יותר/ אני עוזב/אני עוזב עכשיו/פעם הסתכלתי אל השמש בעיניים/עכשיו שברו את השמש הזאת שלי לרסיסים/אני עוזב/ אני עוזב עכשיו"

6. "כמו רוח הים"– Σαν της θάλασσας τ’ αγέρι- מילים: חאריס אלכסיו- שר יאניס פאריוס מתוך אלבומו "מכתב אחד" (1981)

ב1986 וארדיס מוציא אלבום "כולנו שותפים לדירה בבית הטירוף" – Συγκάτοικοιείμαστε όλοι στην τρέλα  בו הוא משלב רוק מודרני עם הלאיקה. מתוכו שני שירים חשובים עם מסר חברתי:

7. "תמיד אתה נמלט מהחלום"  Πάντα δραπέτης απ' το όνειρο מילים:סאקיס וולאס, על ההתמכרות לסמים ואומללות. אומר הפזמון: "ואתה כואב/אינך מדבר/כמו שותף קטלני לפשע/ואתה רודף אחרי צללים/והמוות איטי, והמוות איטי/"

8."דפוס (צורת) הנאום- (כולנו דיירים משותפים בבית הטירוף)"-שיר הנושא של האלבום. מילותיו הלא קלות של קוסטס טריפוליטיס מתייחסות להבלים ואיוולת שאנשים ועמים עושים כתוצאה של  כל הסיבות הלא נכונות כמו נאומים ריקים של מנהיגים, ומתגלים כאסון גדול. שרים:פאנוס וחאריס קצימיחאס.

בשנות ה90 אנדוניס וארדיס מלחין ושר בלדות נפלאות. לפנינו שלוש מהן:

9."פעם שלישית"– Τρίτη φοράמילים יולה גיאורגיו

10."אני אחכה לך" – Θα σε περιμένω-  מילים: ואסיליס יאנופולוס

11."אפילוג"-Επίλογος-  מילים:יולה גיאורגיו

12."ביוון של שנות ה2000 " Στην Ελλάς του 2000 -מילים: סארנדיס אליביזאטוס.אנדוניס וארדיס העריץ את סטליוס קאזאנטזידיס מילדותו  "כמו שבן העשרה מעריץ את מדונה". המוטיבציה לכתוב את השיר באה לאחר שבשנות ה90 קאזאנטזידיס הופיע בראיונות ותקף אנשים שונים בתעשיית המוזיקה. וארדיס הרגיש שבכך קאזאנטזידיס פגע בעיקר בעצמו, והשיר שכתב הוא מעיין "תיקון".התוצאה: שיר שוארדיס ראה בו את פסגת יצירתו. המילים משקפות ביקורת חריפה על רמתה הנמוכה של המוזיקה המודרנית ועל רקע זה קאזאנטזידיס שר "לכל החברים שאני אוהב/אני חייב  כמה חיוכים /ואני אשיר הערב/     את כל העוולות שאותן חייתי/האהבה מחקה/ושיר נולד/"

שרים: אנדוניס וארדיס, סטליוס קאזאנטזידיס והאחים קאצימיחאס.

השירים הבאים הם לחנים משנות האלפיים:

13."בלדת רוק" –Ροκ μπαλάντα- מילים: ואסיליס יואנופולוס- שרה: חאריס אלכסיו

14." הלילה אני רוצה לשתות"           Απόψε θέλω να πιω – מילים: סופיה אגרירופולו-שרה: חאריס אלכסיו

"הלילה אני רוצה לשתות/לא לזכור דבר אחרי זה/להיעלם בתוך העשן/ולא לפחד מהתוצאות…

אני אבער יחד עם הסיגריות/ואכבה עם משקה/אחרי סערת הנפש שעברתי/הכול יכול להיות לאפר עכשיו"

15."בואי בסתר לילה אחד"  Μυστικά έλα μια νύχτα- מילים: ואסיליס יאנופולוס- שר: יורגוס דאלאראס

16."אין לי יותר את הזכות"  Δεν έχω πια δικαίωμα  מילים: ואסיליס יאנופולוס- שרה: גליקריה

17. "הפכת את חיי לגיהנום" Μου `χεις κάνει τη ζωή μου κόλαση -מילים:ואסיליס יאנופולוס -שר: יאניס פאריוס

"כמה אני אוהב אותך…אבל את ניצלת אותי/לא היה לך איכפת ממני בכלל/לא עמדת במילתך/עשית אותי סמרטוט, את!/הפכת את חיי לגיהינום/אני אעזוב אותך ואת תהיי אשמה בכול/עשית את חיי קשים/אבל עדיין אני אוהב אותך מאוד!/"

18. "הטעות" – Το λάθος –  מילים: ויקי ירוטודורו – שרה: מלינה אסלנידו

19."ככה פתאום"– Έτσι ξαφνικά -מילים:יולה גיאורגיו -שרים: אנדוניס רמוס ומרינלה.

20. "שני שקרים"– -Δυο ψέματα מילים:ואסיליס יאנופולוס -שר: אנדוניס רמוס

"אם פעם אחת ניפגש ברחוב במקרה/לא נגיד אפילו שלום/נאבד בתוך ההמון/עם דמעה במבט

ואם אקרא בשמך/תתני בי מבט גנוב/ותעמידי פנים, מי יכול היה לדמיין/שאינך זוכרת אותי יותר/

ואם תשאלי אותי איך אני/אספר לך שני שקרים/אחד שאיני אוהב אותך/ואחד ששכחתי אותך/"

כל התרגומים מבוססים על תרגומים לאנגלית של קטרינה סיאפנדה

© כל הזכויות שמורות

4 תגובות בנושא “אנדוניס וארדיס-מבחר שירים

כתיבת תגובה